|
Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Kollégium, Egységes gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
.JPG)
Kaposvári Bárczi Gusztáv Tehetségpont éves programja A módszertani központ elkötelezett arra, hogy egyenlő esélyű hozzáférést biztosítson a minőségi szolgáltatásokhoz. A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe, melynek középpontjában a tehetség azonosítása, a tehetséggondozás, a tehetségek segítése (tehetség-tanácsadás), az együttműködés különféle formái és a hálózati tanulás áll. A tehetséggondozás az intézmény működési struktúrájából adódóan több szinten, komplexen jelenik meg. Egyrészt intézményen belül, a tehetséges sajátos nevelési igényű gyermek tehetségének felismerése és tervszerű fejlesztése, az akadályozó tényezők elhárítása, másrészt a gyermekek tehetséggondozásában érintett szakemberek felkészítésében való aktív közreműködés, gyakorlati példák nyújtása, programkidolgozás, felkészítés a tehetséggondozással együtt járó új pedagógusszerepekre.
Tanulókra irányuló programok
A gyermekek fejlesztése több tehetségterületre fókuszáló, komplex fejlesztéssel biztosított. A speciális és egyénre szabott módszerek egységben kezelik a tehetséggel összefüggő erős oldal támogatását, a gyenge oldal fejlesztésével és a motiváció folyamatos fenntartásával.
A pedagógusok a tehetségfejlesztést individualizált környezetben, a gyermek, a tanuló aktuális fejlődése szempontjából legoptimálisabb színtéren és tanulásszervezési mód segítségével valósítják meg, tudatosan tervezett, a tanulók egyéni sajátosságait figyelembe vevő fejlesztési tervek készítésével, tanórai differenciálással, a kompetencia alapú oktatással és a sokszínű tanórán kívüli tevékenységekkel:
Sport (úszás, judo, korcsolya, labdarúgás, atlétika) Művészetek (rajz, tűzzománc, néptánc, agyagozás, tánc, dob-konga, fotó, dráma) Tanulmányi és szakmai verseny (házi, megyei, országos versenyre való felkészülés) Témahetek, projektek Szakkörök Kollégiumi foglalkozások a tehetséges vidéki tanulók számára
Tervezett tevékenységek:
1. Tehetségek felkutatása:
a) A kipróbált szűrőprogrammal:
A mérés célcsoportja az általános iskolák 5. osztálya, célja azoknak a tehetségeknek a felkutatása, akik nem szembetűnően, de mégis nagyon tehetségesek, a „szunnyadó tehetségeknek” felfedése, azon tehetséges gyerekek támogatása, akik a program nélkül nem kerülnének feltétlenül reflektorfénybe. A kutatások eredményei szerint ebben a korban már többnyire megjelenik a specifikus képesség, így ebben a korosztályban megvalósulhat a hatékony speciális tehetségfejlesztés. A mérés tartalma az intellektuális teljesítmény, motiváció, valamint a kreativitás. Humánerőforrás: iskolapszichológia hálózat tevékenységében közreműködő pszichológus-pedagógus 2. Tanulók tehetségének gondozása: A pedagógusok differenciális szemlélettel közelítik meg a tanulók tehetségének fejlesztését, egyéni lehetőségeikhez mért sikerorientált fejlesztést, a képességek széleskörű kibontakoztatását szorgalmazva tanórán és tanórán kívül: tehetséggondozó szakkörökön, egyéni foglalkozásokon. A tehetségfejlesztés alapja a hatékony tanuló-megfigyelés, az erős és gyenge oldal meghatározása, a fejlesztés egyensúlyát biztosító tervezés. A tehetséggondozás team-munka, résztvevői: a fejlesztését végző szakember, mentor, tehetség-tanácsadó, a munkájukat támogató, szervező tehetség-koordinátor. Tehetségterületek: Sport: A különféle sportágak megismertetését és a tanulók megfigyelését követően, tanórai keretek között differenciálással, szakkörökön, tehetséggondozó foglalkozásokon külön tervezéssel, fejlesztéssel, versenyeztetés, úszás, atlétika, judo, labdarúgás, korcsolya területén. Művészetek, dráma: A képzőművészetek terén tehetséges gyerekek, fiatalok rajz, tűzzománc, fotó és agyagozás területén fejlesztik kreativitásukat, kézügyességüket, ismerik fel a környezet értékeit, szereznek széleskörű vizuális élményt. A néptánc, tánc foglalkozások a fejlett mozgáskultúra kialakulását, a hagyományok ápolását szolgálják. A zene, a közös éneklés segíti a pszichés gátlások legyőzését, a magatartásproblémák kezelését.
Tanulmányi és szakmai versenyek: Tanórai dúsítás, gyorsítás, egyéni felkészítés nyújt segítséget a kompetenciák bővítéséhez. Témahetek, projektek Egy-egy téma indirekt feldolgozása, amely lehetőséget teremt az önálló ismeretszerzés fejlesztésére, az érdeklődésnek megfelelő témák bővebb feldolgozására, a gyakorlati tapasztalatszerzésre. Téma: Advent Veszélyben a világ Tehetséges gyerekek mentorálása – mentorprogramok A gyermekkel, a tehetségfejlesztést végző szakemberrel, szülővel, szükség szerint a tehetség-tanácsadóval együttműködve a tehetséges gyermek fejlődésének támogatása, a fejlesztés szervezése, érzelmi támasz nyújtása, motiváció szinten tartása, életpálya-, életút-tanácsadás. Rendelkezésre álló humán erőforrás: A tehetséggondozás területén 30 órás akkreditált továbbképzéseken tanúsítványokat szerzett pedagógusok Tehetséggondozást, mentorálást végző szakemberek: Kovácsné Solymossy Mária gyógypedagógiai tanár, gyógytestnevelő, rehabilitációs úszásoktató Pilbauer István testnevelő tanár, gyógytestnevelő, judo sportoktató Golubics Zoltán gyógypedagógiai tanár, sportoktató Szőke Andrea tanító-testnevelés szakkollégium Horváthné Kovács Ildikó gyógypedagógiai tanár, rajztanár Horváth Zoltán gyermekfelügyelő Czimmermann Emília gyógypedagógiai asszisztens, lovasterápiás asszisztens Mészáros Orsolya tanár, gyógypedagógiai tanár, romológus Varga Béla tanár Pucz András gyógypedagógiai tanár További támogatók: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető Csikvárné Takács Anikó módszertani központ városi vezetője, tanfolyami tréner, mentor Klenovitsné Zóka Tünde intézményegységvezető, gyógypedagógiai tanár, mentor Kovács Attila főigazgató-helyettes, mentor Feketéné Póré Mária gyógypedagógiai tanár, mentor Szabóné Tátrai Katalin kollégium- vezető, gyógypedagógiai tanár, mentor Molnárné Hoffmann Anita gyógypedagógiai tanár, mentor Talpas Imréné gyógypedagógiai tanár, mentor Tehetség-tanácsadás Nevelési tanácsadás és iskolapszichológiai hálózattal tehetség-tanácsadás biztosítása az intézmény falain belül és a partnerintézmények tanulói részére a tehetségazonosítás, tehetséggondozás, tanulási problémák, motiváció, érzelmi támogatottság területén A tehetség-tanácsadást biztosító team: Szigeti Mónika pszichológus, gyógypedagógiai tanár, terapeuta Mráv Nikoletta pszichológus, gyógypedagógiai tanár, bölcsész és tanár Buzsáki Tünde pszichológus, gyógypedagógiai tanár Franciskovics Eszter pszichológus, tanár Felelős: Táskai Erzsébet módszertani központ kistérségi vezető, tehetségkoordinátor Pedagógusokra irányuló programok „Továbbképző programok szervezése A képzés témája és metodikája együtt adja át a képzés tartalmát. Az átadandó módszerek, eljárások a gyakorlatban is megjelennek, mint módszerek. „A tehetség felismerése és gondozása óvodától középiskoláig”, „A tehetséggondozás szerepe és lehetőségei a sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésében” Tanórán kívüli tehetséggondozás lehetőségei, módszerei” Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető Jó gyakorlatok átadása, bevezetésének támogatása „A siker kulcsa Te vagy!” A tehetséggondozás szerepe és lehetőségei a diákotthonban „Mindenki tehetséges valamiben” A tehetséggondozás szerepe és lehetőségei az SNI tanulók fejlesztésében Úszásoktatás szerepe a tehetséggondozásban Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető Táskai Erzsébet módszertani központ kistérségi vezető, tehetségkoordinátor Filmbemutatók A siker kulcsa Te vagy! című film bemutatása, disszeminációja A módszertani központ szakemberei által készített film bemutatja a tehetséggondozás, a hálózatépítés gyakorlatát, lehetőségeit, módszereit. Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető Pályaorientáció, életvezetési problémák segítése. Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető Szakmai tanácskozások, konferenciák, bemutató foglalkozások, hospitációs tréningek, tehetséggondozó műhelyek szervezése Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető Pályázati források keresése Felelős: Gara Katalin tehetségkoordinátor Kovács Attila főigazgató-helyettes TÁMOP 3.4.3 Iskolai tehetséggondozás: „A siker kulcsa Te vagy!”című európai uniós projekt fenntartása Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető, szakmai vezető Táskai Erzsébet projektmenedzser Részétel a Géniusz program rendezvényein Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető Részvétel a Tehetség Barátok Körének tevékenységében Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető Együttműködés az „Add a kezed!” Alapítvánnyal és a Bárczi Diáksport Egyesülettel a tehetséggondozás feltételeinek biztosítására Feladatmegosztás: A tehetséggondozó programok megvalósításában területenként szakmai team működik együtt, melynek irányítását a tehetségkoordinátor végzi. Irányítja, szervezi és ellenőzi a tehetséges gyermekek fejlesztését, a mentori fejlesztőprogramok megvalósítását. A kiemelkedő képességű tehetségek fejlesztő programjában a tehetségfejlesztő tanárok mellett mentorok segítik a tehetséggondozást. Érzelmi támogatást, menedzselést nyújtanak a gyermeknek, szülőknek egyaránt. A tehetséggondozás során a gyógypedagógus végzettséggel is rendelkező tehetségfejlesztő tanárok az erős oldal fejlesztését egységben kezelik a gyenge oldal megerősítésével.
|
|
|
Elérhetőségünk
Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola,
Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Kollégium, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
7400 Kaposvár, Bárczi Gusztáv u. 2,
Tel: 82/ 512-766, Tel. és Fax.: 82/ 316-218
E-mail: barcziiskola@barcziiskola.hu
Honlap: www.barcziiskola.hu
Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Kollégium, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
|
|
|