| Beszámoló az Iskolakertben végzett tevékenységekről 2019-2020.   
                                     http://barcziiskola.hu/okoiskola/iskolakert   Intézményünk az Országos Iskolakert – Fejlesztési Program, Iskolakert Alapozó Alapprogram keretében kiírt pályázat elnyerésével kertészeti eszközöket és vetőmagcsomagot kapott, mellyel elkezdhettük a saját iskolakertünk működtetését.  Október végén Gödöllőn és Budapesten 4 napos kertvezetői képzésen vettem részt.  Novemberben kijelöltük az iskolakert helyét, az asztalos és rendszergazda kollégáim és a szakiskolás fiatalok segítségével elkezdődtek a munkálatok. ( Nehezebb fizikai munkák.) Az iskola honlapján az iskolakert fül alatt folyamatosan osztottunk meg fotókat az aktuális tevékenységekről. Kialakítottuk az első ágyásokat és a biokertész mentorunk kérésére megtörtént a talajjavítás is.  A készségfejlesztő iskolások és a kollégista gyerekek segítették a kerttervezést. Az osztályfőnökök beszéltek osztályaikkal a komposztálás hasznáról, fontosságáról. Komposztáló keretet tettünk ki az udvarra, a lehullott falevelet egy helyre kezdtük el gyűjteni. Különböző rajzokat készítettek arról, milyen is legyen majd az iskolakertünk. Az elkészült munkákból kiállítást rendeztünk a szakiskolában.  Az iskolakertben az intézmény minden osztálya veteményezhet, az ápolás, gondozás is az ő feladatuk lesz, természetesen mindez a felnőttek segítségével történik majd.  Decemberben elkészült a kertművelés beosztása, amely megegyezik az udvarrendezés órarendjével.  Közben megérkeztek a vetőmagok, kertészeti eszközök, melyeknek egy raktárt alakítottunk ki a karbantartók segítségével. A kollégák az aktuális munkákhoz szükséges eszközöket tőlem, vagy az asztalos kollégától kérhetik el. Az intézmény minden csoportja óvodától a szakiskoláig részt vesz az udvarrendezés, takarítás folyamatában. A kollégák a foglalkozások előtt  balesetvédelmi oktatást tartanak, felhívják a figyelmet a biztonságos szerszámhasználatra és arra, hogy a szerszámok tisztán kerüljenek vissza a tárolóba. A munkálatokat a pályázat feltételeinek megfelelően dokumentáljuk. Januárban érzékenyítő értekezletet tartottunk az egész tantestületnek, majd a szülőknek, ahol fotókkal és egy írásos beszámolóval mutattuk be az iskolakertben és az udvaron elvégzett munkákat.  A munkaközösségekkel megegyező munkacsoportok alakultak és mindenkivel megbeszéltem a kerttel kapcsolatos terveimet, kértem a kollégák ötleteit a kivitelezésre vonatkozóan. Február 5-én vendégünk volt Dr Halbritter András Albert, aki a Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Karának oktatási dékánhelyettese és az iskolakertünk pedagógiai mentora. Beszélgettünk az addig elvégzett feladatokról és a terveinkről. Hasznos tanácsokkal látott el minket arra vonatkozóan, hogyan vonjuk be a kertművelést mindennapi pedagógiai munkánkba. Februárban teadélutánt tartottak a munkaközösségek, ahol gyógynövényekből készült teákat kóstolhattak a gyerekek és a pedagógusok előadásokat, beszélgető köröket tartottak nekik, hogy megismerhessék az egyes növények jellemzőit, felhasználását. A csoportok együtt készítettek teákat, aztán játékos feladatok segítségével mélyítették el ismereteiket. A következő napon az élményeiket rajzokon, színezőkön örökítették meg. Az elkészült munkákból kiállítást szervezett a napközis munkaközösség. Március elején mélyítettük, frissítettük az ágyásokat, elkezdtük a palántázást néhány naposabb tanteremben. Bukovics Zsolt biokertész is ellátogatott hozzánk és ellátott minket gyakorlati tanácsokkal a kertművelésre vonatkozóan. Az udvaron tartott foglalkozások során megbeszéltük a diákokkal, hogy mit, mikor és hová vetünk az ajándék vetőmagokból.  Sajnos a március 16-án életbe lépő változásoknak köszönhetően az intézményt nem látogathattuk, így azok a pedagógusok és diákok, akiknek lehetősége van rá otthon folytatták a palántázást. Tevékenységét mindenki fotókon dokumentálja, a kapcsolatot a munkacsoportok online tartják.   Várjuk az újabb találkozást, a lehetőségét annak, hogy az iskolakertben is folytathassuk a munkát, hiszen a közös munka, a termés fejlődésének megfigyelése, a felelősségvállalás az élményközpontú oktatásunk lehetőségeit színesíti majd. Az iskolakerti tevékenységeknek köszönhetően a gyerekek motiváltabbá válnak az önellátásra, öngondoskodásra, munkavállalásra.  A kertápolás során a mindennapi életükben is hasznosítható szakmai tudást szerezhetnek, megismerkedhetnek az otthoni gazdálkodás családi költségvetést segítő szerepével, elsajátíthatják a munkavégzéshez szükséges szabályokat, kötöttségeket. Számos területen fejleszti majd őket és erősíti a felnőtt és gyermekközösségeket is.          Terveink:
   - mezítlábas illatösvény kialakítása - kavicsképek, ágyásjelölők készítése (festhető köveket egy helyi vállalkozótól kaptunk ajándékba) - fűszerkert, magaságyás létrehozása - zöldségek termesztése, felhasználása a tankonyhán - gyógynövények termesztése, szárítása, felhasználása - „iskola terméke”- gyógynövényes sópárna, illatzsák előállítása - közösségi terek kialakítása / tűzrakó hely, padok készítése, felújítása - lombkunyhó építése - hagyományteremtés, fa ültetése- ballagó diákok, tanáraink tiszteletére           |